title
לחצו להתקשרות:

שיטת פאולה ברפואה משלימה

שיטת פאולה, או "שיטת השרירים הטבעתיים", הומצאה על ידי פאולה גרבורג, ילידת המבורג אשר עלתה לישראל בשנות ה-30 המאוחרות. לאחר שלקתה במחלה אשר, לפי ציפיות רופאיה, הייתה אמורה לרתקה לכיסא גלגלים, החליטה פאולה שלא להיכנע למחלתה. כדרך התמודדות עם מצבה, החלה פאולה בתרגול תנועות נלמדות ואינטואיטיביות, אשר העניקו לה תמיכה פנימית שסייעה להפחתת הכאבים. פאולה חקרה את גופה ואת הקשר שבין שרירי הגוף השונים, ובעיקר הטבעתיים. פאולה פיתחה את שיטתה בהדרגה, וכיום טכניקת פאולה נחשבת ליעילה במיוחד לטיפול בבעיות אורתופדיות.

שיטת פאולה הינה טכניקה ייחודית הכוללת תרגילי התעמלות עבור השרירים הטבעתיים בגוף. השיטה מבוססת על העיקרון של הכרה ביכולת הריפוי הטבעית והעצמאית של גוף האדם. במהלך תרגול טכניקת פאולה, חלה הפעלה של השרירים הטבעתיים המצויים סביב פתחי הגוף. פעולתן של השרירים הטבעתיים מבוססת על תנועת פעימה הכוללת כיווץ ושחרור, פתיחה וסגירה. ההנחה היא כי השרירים הטבעתיים בגוף קשורים זה לזה ויוצרים מערכת אחת שלמה, המקיימת יחסי גומלין עם שאר מערכות הגוף. השיטה מיועדת לטיפול, ריפוי ושכלול יכולת הגוף לרפא את עצמו באופן טבעי.

המקור למידע ברשת על רפואה משלימה

התאמת מטפל מתאים לפי בקשה

דירוג ובקרת איכות של המטפלים

שיטת פאולה ברפואה טבעית

מהם השרירים הטבעתיים?

השרירים הטבעתיים (הספינקטרים) מהווים מערכת פונקציונלית, הכוללת את השרירים הטבעתיים שסביב העיניים, הפה, דרכי השתן ופי הטבעת, וכן שרירים לא טבעתיים באזור הגבות, הנחיריים, הלשון, האוזניים וכפות הידיים והרגליים. מערכת זו מקושרת לסרעפת, ומשפיעה על מערכות הגוף השונות (העיכול, כלי הדם, העצבים, הנשימה, השתן, המין ושאר שרירי הגוף). חוסר איזון באחד או יותר ממרכיבי המערכת עשוי להשפיע על יתר שרירי ומערכות הגוף, ולהפך – חוסר איזון באחת או יותר ממערכות הגוף עשוי להשפיע על מערכת השרירים הטבעתיים.

מה כולל הטיפול בשיטת פאולה?

הטיפול בשיטת פאולה כולל שיעורים פרטניים, המועברים על ידי מטפל שעבר הסמכה בשיטה. לרוב מקיימים בין 12 ל-20 שיעורים עבור כל מטופל, כאשר משך כל שיעור 45-50 דקות. מטרת השיעור הינה להעניק למתרגלים כלים והנחיות לעבודה עצמית יומיומית. במהלך השיעור, המורה מעניק הדרכה והכוונה לביצוע תרגילים, המותאמים באופן ספציפי לכל מתרגל לפי צרכיו, יכולותיו ונטיותיו הגופניות והאישיותיות. התרגילים בשיטת פאולה כוללים תנוחות ישיבה, שכיבה, עמידה ואף הליכה, כאשר נעזרים במזרון דק, כיסא ומיטת טיפולים.

התרגילים בטכניקת פאולה ניתנים לביצוע בכל מקום ומצב, כאשר המטרה היא לקבע את התרגול כחלק משגרת החיים היומיומית. משך התרגול העצמאי בבית לרוב אורך 10-20 דקות ביום, אך ניתן לבצע תרגול ביתי גם למשך 30-60 דקות. הצלחת הטיפול בשיטת פאולה מותנית בהתמדה בתרגול העצמי בבית. לאחר זמן מה, ניתן לעבור משיעורים פרטיים לשיעורים קבוצתיים.

מה עושים במהלך התרגול בשיטת פאולה?

במהלך התרגול בשיטת פאולה, מתבצעת הפעלה רצונית חוזרת ונשנית של כל אחד מהשרירים הטבעתיים, המשפיעה על מערכת הספינקטרים והגוף כולו. תרגול שיטת פאולה מסייע לאיזון וייצוב הגוף, באופן המאפשר לחזק ולשפר את מנגנוני הריפוי העצמי הטבעיים של הגוף. מדובר בתרגילים בעלי אופי פשוט, חזרתי ורצוני, המביאים לתוצאות בלתי רצוניות.

התרגול בשיטת פאולה מצריך תשומת לב, קשב וריכוז רב, ומאפשר להתבונן בתגובות השרשרת הספונטניות הייחודיות המתרחשות כתוצאה מכל תרגיל, מבלי להתערב בהן. תרגול ממושך הפועל על שריר טבעתי מסוים מהווה נקודת מוצא להתרחשות של תגובות גופניות בלתי רצוניות, המאפשרות תיקון נקודות תורפה וחולשה. התרגול בשיטת פאולה עשוי לכלול מודעות לתגובות השרשרת, או להתבצע מבלי שקיימת מודעות וערנות אל התרחשותן. אופי התגובות משתנה בהתאם ליכולות, מצב ומאפייני המטופל. התרגול יוצא מנקודת ההנחה כי ריפוי אמיתי ועמוק מתבצע אך ורק על ידי הנכונות לוותר על הצורך בהפרדה, מידור ושליטה בגוף.

דרך נוספת ליישום שיטת פאולה הינה "תרגול ללא תרגיל". מדובר בעבודה חופשית שאיננה כוללת תרגילים, אלא מתמקדת בהתחברות בלתי אמצעית לתנועתיות הספונטנית של הגוף, ולמשאבי הריפוי הטבעיים שלו. סוג עבודה זו איננו כרוך בהפעלת מערכת השרירים הטבעתיים, אלא מתבסס על הבנת פוטנציאל הריפוי המצוי בתגובות השרשרת.

התרגול שמציעה שיטת פאולה מיועדת ללוות את החיים היומיומיים כטבע שני. התרגול מעודד את שילוב התרגילים בכל סוג פעולה, בין אם מדובר בפעולות יומיומיות רגילות והכרחיות (אכילה, שתייה, ישיבה, עמידה, הליכה), פעילויות אמצעיות (נהיגה, עבודה מול מחשב, עמידה בתור, תזוזה בעת בישול, קריאה, שיחה או ישיבה מול הטלוויזיה) או פעולות מקצועיות הכוללות תנועה (ריקוד, שירה, ספורט, נגינה).

התרגול בכל סוגי הפעילויות עשוי להתבצע בצורה מכנית, שאיננה כוללת תשומת לב ומודעות, או באופן מודע ומכוון. תגובות השרשרת כתוצאה מהתרגול מאפשר לשנות הרגלים לקויים, יציבה לא נכונה, נשימה שאינה מתאימה לפעילות, קואורדינציה וטונוס שרירים בלתי תקינים ועוד. התרגול מאפשר לאזן את הגוף על ידי שיכוך כאבים, הרפיית שרירים תפוסים ומכווצים, חיזוק שרירים חלשים ורופסים ושיפור תקינות פעילות מערכות הגוף השונות. התוצאה הינה שיפור ביכולות ובבריאות הכוללת.

מהם היתרונות בשיטת פאולה?

יתרונות העבודה בשיטת פאולה רבים ומגוונים, אך המשותף לכולם הינו שיפור במצב המנטלי, הרגשי והפיזי של האדם. השיטה מאפשרת פיתוח הרגלים בריאים, איזון הגוף והנפש ושיפור הבריאות ואיכות החיים. שיטת פאולה משמשת גם כרפואה מונעת, המאפשרת לשמור על תפקוד תקין של מערכות הגוף וחיזוקן, לצורך הגנה מפני מחלות, הפרעות ובעיות בריאותיות נפשיות ופיזיות. השיטה מאפשרת לשנות הרגלים לא בריאים ודפוסי תנועה ופעולה לא נכונים, ולשכלל את היכולת האישית.

העובדה כי השיטה כוללת תרגול יומיומי ממושך מפתח את כושר ההתמדה, וכן יכולות נלוות נוספות דוגמת שימת לב לפרטים, יכולת התמודדות עם מסגרת, משמעת עצמית, יכולת מיקוד, ריכוז והעמקה, דימוי וביטחון עצמי, שליטה עצמית וגופנית וחיזוק החיבור לגוף. יתרון נוסף בשיטת פאולה טמון בתגובות השרשרת ובעבודה החופשית, המסייעות לפיתוח המודעות העצמית, חוש היצירתיות, יכולת הפתיחות, הזרימה, ההתבוננות והקשב, תחושת הערך והקבלה העצמית והאינדיבידואליות האותנטית.

עבור מי מתאים הטיפול בשיטת פאולה?

העבודה בטכניקת פאולה מתאימה לגברים ונשים מכל הגילאים ובכל המצבים, כולל תינוקות וילדים צעירים. השיטה מאפשרת הקלה, טיפול ומניעת בעיות האופייניות לתקופת הילדות, דוגמת בעיות בהתפתחות ובגדילה התקינה, הרטבה לילית, הפרעות קשה וריכוז ואף שיתוק מוחין. השיטה יעילה במיוחד עבור קשישים או אנשים הסובלים מבעיות פרקים, שכן התרגול כולל למוד תנועתיות עדינה המשפרת את מצב המפרקים. התרגול בשיטת פאולה מתאים גם לטיפול והקלה בבעיות גב, צוואר וראש. התרגול מתאים להתמודדות עם שלל מצבים רפואיים נוספים, דוגמת בעיות במערכת העיכול, במערכת הנשימה, במערכת המין, במיתרי הקול (צרידות ויבלות) ועוד. השיטה מתאימה לטיפול ושיקום עבור הסובלים ממחלות ניווניות וכרוניות דוגמת טרשת נפוצה ופרקינסון.

העבודה בשיטת פאולה מתאימה במיוחד עבור נשים בהריון ולאחר לידה, שכן כוללת תרגילים המסייעים לשמירה על תקינות ההיריון ולחיזוק ואיזון רצפת האגן (באופן המאפשר הכנה לקראת הלידה והקלה לאחריה). התרגילים הפועלים לשיפור רצפת האגן מאפשרים גם למנוע טחורים, מצבים של אבדן שליטה על הסוגרים, צניחת רחם ועוד. השיטה מתאימה לטיפול בבעיות במערכת המין הנשית, ויעילה במקרים דוגמת וגיניסמוס. ניתן להיעזר בשיטת פאולה לשיקום לאחר תאונות, פציאליס, שיתוק מוחין ואירועים מוחיים. השיטה מהווה כלי הרפיה ושחרור, ולכן מתאימה גם עבור הסובלים ממצבים נפשיים, רגשיים ופסיכולוגיים דוגמת חרדות (ראו טיפול בחרדות), דיכאונות (ראו טיפול בדיכאונות), מתחים, לחצים, הפרעת דחק פוסט טראומטית, קשיים בשינה ובהירדמות ובעיות קשה וריכוז.

מהן ההפרעות והמחלות הניתנות לטיפול בשיטת פאולה?

העבודה והתרגול בשיטת פאולה מאפשרת טיפול, הקלה ומניעה במגוון הפרעות, מחלות ובעיות בריאותיות במערכות הגוף השונות. להלן סיווג של המצבים, האיברים והאזורים בהם שיטת פאולה יעילה על פי המערכות הגופניות:

  • מערכת הנשימה: בעיות נשימה דוגמת אסטמה, ברונכיטיס, סטרידור, קוצר נשימה.
  • מערכת השלד והשרירים: בעיות אורתופדיות הקשורות ביציבה בלתי תקינה, כאבי גב, צוואר ועורף מסוגים שונים, עקמת (סקוליוזיס), קיפוזיס, כאבי פרקים, דלקות מפרקים.
  • מערכת העיכול: יציאות בלתי סדירות (עצירויות, שלשולים), צרבות ובחילות, תסמונת המעי הרגיז, טחורים, פיסורה ופיסטולה, אבדן שליטה בסוגר פי הטבעת (אנקומפרסיס), צניחת רקטום.
  • מערכת השתן – אבדן שליטה בסוגר השופכה (אינקונטיננס), תסמונת השלפוחית הרגיזה, דחיפות ותכיפות חריגה במתן שתן, הרטבה לילית, צניחת שלפוחית השתן, בעיות פרוסטטה.
  • מערכת המין – רצפת האגן, צניחת רחם, צניחת נרתיק, כאבי מחזור, אי סדירות הווסת, וגיניסמוס, בעיות בתפקוד המיני. בנוסף, ליווי בהריון, בהכנה ללידה ושיקום לאחר לידה.